imię i nazwisko*
e-mail*
nazwa kina i miejscowość*
filmy(linki)
zdjęcia(zaznacz kilka)
artykuły(zaznacz kilka)
wpisz sumę 2 i 2*
Wyślij
exclusive |

Usłyszeć film, zobaczyć go

14-01-14
materiały promocyjne
Zabierz laskę do kina – pod takim hasłem rozpoczyna się właśnie kampania, dotykająca problemu dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, głównie niewidomych i niesłyszących.

 
Zabierz laskę do kina – pod takim hasłem rozpoczyna się właśnie kampania, dotykająca problemu dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, głównie niewidomych i niesłyszących.

 

W kinach, teatrach, muzeach i galeriach w całym kraj od środy (15.01) znaleźć można krwawe plakaty nawiązujące do scen z klasyków światowego kina, a przy nich niecodzienne opisy:

 
– Pod prysznicem młoda, przerażona kobieta. Rękoma zasłania nagie piersi. W jej stronę skierowane ostrze noża – to jeden z opisów przy zdjęciu inspirowanym słynną „Psychozą”. To też sposób na opowiedzenie tym, którzy choć obecni na sali kinowej, filmu zobaczyć nie mogą. Pomysł kampanii odwołuje się do audiodeskrypcji.

Kampania ma zwrócić uwagę na potrzebę dopasowania oferty kulturalnej zarówno do potrzeb osób niewidzących, jak i niesłyszących. Jak mówi Anna Żórawska, szefowa Fundacji Kultury bez Barier, chodzi głównie o to by wydawnictwa filmowe i pokazy kinowe opatrzone były audiodeskrypcją, filmy w kinach – także polskie wyświetlane z napisami (dla osób głuchych i niedosłyszących), a podczas wydarzeń kulturalnych obecni byli tłumacze języka migowego.

Dziś to dość odosobniona praktyka, ale już nie tak bardzo jak przed kilkoma laty, gdy Żórawska rozpoczynała swoje działania, inicjując projekt „Poza ciszą i ciemnością”. Miałam kiedyś okazję uczestniczyć w pokazie przez nią zorganizowanym w jednym z małych kin. Było to na tyle silne przeżycie, że do dziś pamiętam jak bardzo pobudziło moje zmysły. Reportaż z tego spotkania znajdziecie w internetowym archiwum magazynu "Życia Warszawy".

Od tamtej pory zarówno kina, teatry jak i muzea czy galerie powoli dopasowują swoją ofertę do potrzeb osób dotychczas przez nie pomijanych. Żeby jednak ich działania nabrały tempa, zaangażować muszą się w nie zarówno twórcy, jak i odbiorcy kultury. I stąd pomysł na kampanię, która nazwą nawiązuje do białej laski, atrybutu niewidomych i niedowidzących i jest zaproszeniem do dzielenia się kulturą z niepełnosprawnymi. Więcej informacji znaleźć będzie można od dziś na fanpage’u.

Dla zespołu „W małym kinie” dzisiejsza inauguracja akcji Fundacji Kultury bez Barier to też doskonała okazja do zaproszenia naszych czytelników na jutrzejszą premierę filmu Anny Koc-Wittels, członkini naszego zespołu.

Ania przez długie miesiące pracowała nad dokumentem „Narciarze”. Prezentuje on zmagania czterech niewidomych miłośników jazdy na biegówkach. Ich przygotowania i udział w „Biegu Piastów”.


Pokaz, z udziałem bohaterów, odbędzie się w czwartek (16.01) w „Przystanku Młociny”, lokalu dobrze znanym zagorzałym biegaczom przy ul. Żubrowej 17. Start godzina 19, wstęp wolny. Więcej znajdziecie tutaj.











 

„W małym kinie”

To niezależny projekt Fundacji Obserwatorium skupiony wokół kin tradycyjnych.

Od pięciu lat diagnozujemy sytuację kin (raporty z badań w małych miastach i dużych miastach) i festiwali filmowych (w trakcie), zgłębiamy i upowszechniamy historię (festiwal Kino Warszawa Fest), a także budujemy międzynarodową sieć wymiany doświadczeń (Small cinema for learning community). Przede wszystkim jednak dokumentujemy. Zachęcamy do zapoznania się naszym zbiorem zdjęć, filmów i tekstów.
Trwa wysyłanie