imię i nazwisko*
e-mail*
nazwa kina i miejscowość*
filmy(linki)
zdjęcia(zaznacz kilka)
artykuły(zaznacz kilka)
wpisz sumę 2 i 2*
Wyślij
news |

Iluzjon: reaktywacja

12-11-12
O tym, jak się zmieniło kino Iluzjon po remoncie, uroczystej premierze „Pana Tadeusza” i o sile małych kin opowiada nam prof. Tadeusz Kowalski, dyrektor Filmoteki Narodowej. Zobacz film.
O tym, jak się zmieniło kino Iluzjon po remoncie, uroczystej premierze „Pana Tadeusza” i o sile małych kin opowiada nam prof. Tadeusz Kowalski, dyrektor Filmoteki Narodowej. Zobacz film.

Iluzjon znów gra repertuarowo! Działalność kultowego kina w nowej, zmodernizowanej siedzibie zainaugurowały pokazy zrekonstruowanego „Pana Tadeusza” z 1928 r.


Iluzjon przez dziesięciolecia był kinem wędrującym. Działalność rozpoczął jeszcze w połowie lat 50. jako klub przy Archiwum Filmowym w Warszawie. Początkowo mieścił się na Krakowskim Przedmieściu 21/23 (teraz kino Kultura), a potem w dzisiejszej Alei Szucha i przy ul. Kredytowej.

W latach 60. kino Filmoteki Narodowej gościło w sali Pod Kopułą przy pl. Trzech Krzyży, w 70. w kinie Polonia przy Marszałkowskiej, a 80. w kinie Śląsk przy Wspólnej. W tym ostatnim miejscu działało najdłużej, bo aż do 1996 r.

Większość młodych widzów Iluzjon kojarzy jednak z dawnym kinem Stolica, czyli budynkiem przy Narbutta 50a (gdzie działa od 1997 r.). To właśnie ten obiekt został teraz oddany do użytku po dłuuugim remoncie.

Remont, to w sumie mało powiedziane. Słynny okrąglak Mirosława Pipreka z lat 50. zmienił się bowiem w najnowocześniejsze małe kino w Polsce – Muzeum Sztuki Filmowej.

O tym, jak się zmieniło kino, uroczystej premierze „Pana Tadeusza” i o sile małych kin opowiada nam prof. Tadeusz Kowalski, dyrektor Filmoteki Narodowej.

 
 
Iluzjon, Warszawa
Warszawa
ul. Narbutta 50a
tel. 22 646 12 60
Kino prowadzi Filmoteka Narodowa
Dawniej: Kino Stolica
Liczba miejsc: 263 (Stolica), 49 (Mała Czarna)
Technologia: cyfrowa (z możliwością 3D), analogowa
Status: studyjne

„W małym kinie”

To niezależny projekt Fundacji Obserwatorium skupiony wokół kin tradycyjnych.

Od pięciu lat diagnozujemy sytuację kin (raporty z badań w małych miastach i dużych miastach) i festiwali filmowych (w trakcie), zgłębiamy i upowszechniamy historię (festiwal Kino Warszawa Fest), a także budujemy międzynarodową sieć wymiany doświadczeń (Small cinema for learning community). Przede wszystkim jednak dokumentujemy. Zachęcamy do zapoznania się naszym zbiorem zdjęć, filmów i tekstów.
Trwa wysyłanie