imię i nazwisko*
e-mail*
nazwa kina i miejscowość*
filmy(linki)
zdjęcia(zaznacz kilka)
artykuły(zaznacz kilka)
wpisz sumę 2 i 2*
Wyślij
nadesłane |

Przepis na kino

11-11-13
Dobre kino, to dobrze zarządzane kino. O menadżerach przybytków X muzy pisze Kamila Brzozowska, autorka pracy naukowej na ten temat.
Dobre kino, to dobrze zarządzane kino. O menadżerach przybytków X muzy pisze Kamila Brzozowska, autorka pracy naukowej na ten temat.

 
Dla menadżerów, kino to nie tylko praca, lecz także – a może przede wszystkim – pasja. Podczas moich badań do pracy magisterskiej przeprowadziłam liczne wywiady z osobami prowadzącymi przybytki X Muzy w całej Polsce. Przekonałam się, że w większości to ludzie głęboko wierzący, że kino miało, ma i nadal będzie mieć „siłę napędową” w kształtowaniu jednostki w społeczeństwie. Ja również w to wierzę.

 
Klucz do sukcesu?

Ze wspomnień osób, do których dotarłam często wyłania się obraz znany z „Cinema Paradiso” Giuseppe Tornatore. Przedstawiona jest w nim historia chłopca, którego sensem życia stało się kino. To przede wszystkim historia przyjaźni między dzieckiem, a kinooperatorem, z którym główny bohater spędza każdą wolną chwilę. Inspiracją tego scenariusza musiało być życie.

Według Sławomira Gąsiewskiego pełniącego funkcję menadżera kina w Grodzisku istotną kwestią jest nie tylko umiejętny dobór repertuaru kinowego. Ważna jest także dbałość o miejsce, w którym odbywa się pokaz, począwszy od miłej obsługi bileterki, a skończywszy na komfortowych warunkach sal. Wtórują mu inni menadżerowie.

Wszystkich cechuje determinacja i konsekwencja w działaniu. Szczególną uwagę przywiązują do systematycznej analizy dostępnego dorobku kinematograficznego. Tworzą autorskie repertuary filmowe dostosowane do specyfiki prowadzonego przez nich kina oraz potrzeb widza.

– Kino Centrum Kultury jest oczywiście premierowe i ma zacięcie kina niszowego, studyjnego – mówi Gąsiewski. – Nasze kino jest weekendowe – zazwyczaj gramy w piątek, sobotę i niedzielę – mówi zaś Wanda Przybylak, dyrektor Piastowskiego Ośrodka Kultury, przy którym działa Kino Baśń. – Największą popularnością cieszą się filmy dziecięce oraz filmy, które są bardzo nagłośnione, takie komercyjne. Wtedy frekwencja sali kinowej jest zadowalająca.
 

Magia kina

Kino to miejsce posiadające swój klimat. Według moich rozmówców małe kina są przesiąknięte tradycją, mają „duszę”, która jest nadal wysoce ceniona przez widzów. To miejsca, w których zwykle nie kupi się popcornu czy coli w plastikowym kubku, ale odnajdzie przyjemność w oglądaniu projekcji filmowych. Można w nich przeżyć niezapomniane chwile pełne emocji w estetycznej, magicznej aurze studyjnego kina.

Budowanie tego klimatu to jednak nie wszystko. Kreatywność i odpowiedzialność menadżera przejawia się także w zrozumieniu i zaakceptowaniu faktu, że współczesne kina poza swoją podstawową działalnością, mogą przyciągać widzów, organizując spotkania autorskie czy szkolne seanse, mające cykliczny charakter.

Istotne jest też samo wyposażenie. Kina małe coraz częściej wyposażone są nie tylko w standardową aparaturę projekcyjną, dostosowaną do wyświetlania filmów utrwalonych na taśmie światłoczułej o szerokości 35 mm, ale także w cyfrowe projektory DCI, które pozwalają na wyświetlanie filmów w technice 3D.


Dobrze zaprogramowane

Praca menadżera polega na planowaniu oraz umiejętnym zarządzaniu kinem. Repertuar stanowi najważniejszą ofertę kina. W branży spotyka się pojęcie „programowania”. To zamawianie filmu, wybieranie repertuaru promocja w mediach lokalnych, promocja w portalach społecznościowych itp..

Dobry menager musi budować pozytywny wizerunek kina i tworzyć ciekawą ofertę. Nieopierzone pomysły w tworzeniu cykli filmowych, innowacyjność w działaniu, kreatywność w sposobie zarządzania zespołem - to podstawowe cechy, jakie powinien posiadać idealny menadżer. Rola menadżera, jak i innych pracowników kina dla jego dalszego funkcjonowania w kulturowej rzeczywistości jest niezwykle istotna. Wszak praca takich osób dowodzi, iż małe kina mają nadal rację bytu, są w stanie konkurować z multipleksami.

 
Kamila Brzozowska


Zachęcamy wszystkich, którzy chcą się podzielić historią kina w swoim mieście, do pisania do nas na adres: redakcja@wmalymkinie.pl

 

 

„W małym kinie”

To niezależny projekt Fundacji Obserwatorium skupiony wokół kin tradycyjnych.

Od pięciu lat diagnozujemy sytuację kin (raporty z badań w małych miastach i dużych miastach) i festiwali filmowych (w trakcie), zgłębiamy i upowszechniamy historię (festiwal Kino Warszawa Fest), a także budujemy międzynarodową sieć wymiany doświadczeń (Small cinema for learning community). Przede wszystkim jednak dokumentujemy. Zachęcamy do zapoznania się naszym zbiorem zdjęć, filmów i tekstów.
Trwa wysyłanie